Den rika floran av upplevelser

Den som ger sig iväg på en teambuildingaktivitet som någon annan har planerat kan aldrig vara säker på vad som väntar. Det enda som är säkert är att miljön och naturen kommer att utnyttjas på något sätt, men vad detta innebär vet man aldrig. En anläggning i skogen kommer att erbjuda aktiviteter i skogen, en anläggning på en ö kommer att erbjuda aktiviteter kopplade till vattnet. Men det senare kan i sin tur lika gärna vara en tur i RIB-båt som bastubad med avsvalkning i havet. Eller en kortare kurs i segling.

Hitta USPen

Just genom att tänka till en extra gång och profilera sig lite extra kan en konferensanläggning hitta just sitt erbjudande, som ingen konkurrent har. Det kan bli krystat, men det kan lika gärna resultera i att man hittar en bra USP, vilket är säljspråk för Unique Selling Point, alltså det som lockar kunder till en viss näringsidkare.

Men oavsett om man befinner sig på kalfjället, i skärgården eller i den djupaste skogen i Småland så kan aktiviteter som båg- eller luftgevärsskytte bli aktuella, lika väl som klättring på klättervägg eller sumobrottning i dräkter som gör det svårt att hålla balansen.

Sedan går det naturligtvis trender även i detta, trender som faktiskt gör att anläggningarna differentierar sig ännu mer från varandra. Intresset för historia är större idag än någonsin tidigare, och många väljer då att gräva där det står. Alltså arrangerar man aktiviteter knutna till platsens historia. Är det ett gammalt järnbruk kan man prova på att smida, är det ett gammalt slott kan man arrangera en guidad visning av slottet, och kanske avsluta med att låta besökarna prova på en förenklad och ofarlig variant av tornerspel. Det är en gammal sanning att naturen inte är en upplevelse utan flera tusen, och allt fler blir varse att detsamma gäller vårt kulturarv.