När köper man en upplevelse?

I vårt land finns idag ett flertal anläggningar som erbjuder saker som spökvandringar, paintball, körning av fyrhjuliga motorcyklar eller segways, blåsrörsskytte med mera. För en ganska stor del av befolkningen kan det stora antalet förvåna? Vilka är det egentligen som besöker de här anläggningarna, och varför?

Svaret är att många olika typer av grupper kan besöka de här anledningarna, av något olika skäl. Syftet är dock alltid, helt eller delvis, att göra något tillsammans och få minnen av detta. Eftersom äldre svenskar numera är friskare än någonsin tidigare så kommer en hel del pensionärsföreningar snart att synas på dessa anläggningar, men ännu är vi inte där. Istället besöks den här typen av anläggningar, som vi kan kalla äventyrsanläggningar, framförallt av tre grupper.

  • Skolklasser på skolresa. En resa av den här typen kan ge möjlighet för de som annars inte märks så mycket att visa vad de är bra på. Det är dessutom ett bra tillfälle att lära ungdomar mer om den svenska naturen.
  • Festsällskap. Den som fyller jämnt kan välja att förlägga festligheterna till en plats där även annat kan ingå, förutom mat och dans. Bågskytte och klättring, kanske?
  • Arbetslag, som åker på konferens eller teambuilding, och passar på att göra annat än att bara diskutera affärsplaner.


Detta är troligen en ganska svensk företeelse. Det är svårt att tänka sig att ett amerikanskt eller japanskt företag skulle åka iväg till en anläggning i skogen, där de firar sig ned för en bergvägg, badar bastu och lagar mat över öppen eld. Om det är denna skillnad som har gjort att den ekonomiska krisen inte har drabbat Sverige lika hårt som den drabbat Japan och USA låter vi vara osagt. Därom kan man bara spekulera.