Sov skönt även på äventyret

Äventyr och aktiviteter är något som ofta är belägna någon annanstans än där man bor och då måste man alltså åka bort och förmodligen bo på hotell eller ute i naturen. Något som man kanske inte är helt klart innan man åker är hur viktigt det är att få en god natts sömn när man åker på äventyr. Varför sömnen är viktiga handlar mycket om säkerhet och prestation, utan tillräckligt mycket sömn så får man det svårt att fungera korrekt och då är det riskabelt att hänga i en linbana eller klättra i berg.

sover skönt

Dags att dra ut på äventyr och då är det en hel del att packa ned på resan. Det finns även en del saker att tänka på som gör äventyret ännu mer spännande. Många väljer att boka ett vandrarhem eller liknande när man ska ut på mer krävande äventyr. Krävande äventyr är som det låter en påfrestande resa man gör för att utmana sig själv, då behöver man en del saker för att det ska fungera. Sömnen är absolut viktigast för att man ska må bra på en sådan resa. Se därför till att alltid ha rätt sängkläder, rätt kudde, en skön säng och sidenlakan för den som gillar att sova riktigt skönt. Bra kläder för tuffa aktiviteter är ett måste. En olycka är lätt framme om man har fel skor och inte har rätt jacka eller byxa, etcetera. Glöm inte att ta med dig extra batterier, laddare och liknande för att du ska kunna nås vid annat tillfälle.

Sömnen betyder mer än vi tror

Sömn betyder mer för oss människor än vad vi ofta tror och med det menas att våra kroppar kräver mer sömn än många trott. När man ska springa maraton, utföra en fysisk aktivitet eller i det här fallet åka på äventyr så är det bäst att prioritera sömnen helt. Är man som de flesta människor så kan det dock vara svårt att sova på resan och när man är uppe i varv så är det lätt att man ligger och vrider och vänder sig istället för att avnjuta en natts sömn. Det finns dock knep även för den som ä ute och reser och oroar sig innan nästa äventyr blir.

  • Skippa att sova middag, det är lätt att man somnar på vägen till sin destination och därför är det bäst om man låter bli att sova och håller sig vaken. All sömn räknas in i din depå så sover du middag så kommer du att ha svårare att somna vid ett senare tillfälle.
  • Har du en bra dygnsrytm så försök och håll den även på resan, nu kanske du inte behöver gå och lägga dig klockan tio varje kväll. Men försök att gå och lägga dig när du är trött och behöver sova. Gå helst upp så att du har sovit 7-8 timmar, allt utöver det är för mycket sömn.
  • Undvik koffein och liknande innan du går och lägger dig, inklusive socker! Det som håller oss vakna är ren energi och socker är en sådan fälla. Undvik också att äta innan sängdags.